بلاگ

آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل

آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل

آب بندی موتور یعنی راه‌آمدن با خودرو و قطعات مختلف به منظور آمادگی جهت کارکردن دائمی است و این در مورد آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل نیز صدق می کند.

به‌عبارت دقیق‌تر با آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل، موتور و قطعات این وسیله را برای کار در مدت‌ زمان طولانی‌مدت آماده می کنید.

آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل با چرخه گرمایی

یک آب بندی مناسب در ۲مرحله انجام می شود. در مرحله ۱، باید ۵ مرتبه و هر دفعه به مدت حدود ۳ دقیقه موتور نیترو ماشین را روشن کرده و در بین هر نوبت صبر کنید تا موتورتان به صورت کامل خنک شوند و در مرحله دوم، ۳ نوبت ۵ دقیقه ای این کار را انجام دهید.

در روش چرخه گرمایی (Heat cycle) ،موتور باید به دمای ۱۹۰ درجه فارنهایت یا ۹۰ درجه سانتی گراد برسد زیرا در این دما هم سیلندر و هم پیستون تا حد مناسبی منبسط می شوند و در نتیجه سایز آنها با هم منطبق خواهند شد.

بیشتر بدانید: مقایسه ماشین کنترلی الکتریکی و سوختی

آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل با چرخه گرمایی

تنظیم موتور ماشین نیترو برای آب بندی

نکته ای که در آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل باید در نظر داشته باشید، تنظیم موتور به صورت غلیظ (Rich) است؛ البته کارخانه های سازنده تنظیم موتور را به صورت پیش فرض روی این حالت قرار می دهند.

اگر دمای موتور شما به ۹۰ درجه نمی رسد، هیچگاه موتور را رقیق (Lean) نکنید، زیرا در این حالت غلظت سوخت ودر نتیجه غلظت مواد روان‌کننده مورد نیاز برای این مرحله کم می شود.

لزوم رسیدن دمای موتور نیترو ماشین به ۹۰ درجه در آب بندی

اگر در هنگام آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل، دمای آنبه حدود ۹۰ درجه سانتیگراد نرسد، سیلندر و پیستون توانایی منطبق شدن با هم را پیدا نخواهند کرد و در نتیجه این دو قطعه با یکدیگر اصطکاک خواهند داشت که این موضوع بعد از مدتی به قیمت از دست دادن توان موتور و داغ کردن آن تمام خواهد شد.

این اتفاق، تعویض سیلندر و پیستون و دسته پیستون را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین رسیدن به دمای مطلوب در هنگام آب بندی را جدی بگیرید.

تنظیم موتور ماشین نیترو برای آب بندی

نخستین مرحله در آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل

برای شروع آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل، آن را روشن کرده و اجازه دهید در دور idle یا خنثیکار کند تا موتور گرم شود. برای این کار سعی کنید ماشین را بر روی استارتر باکس یا سطحی قرار دهید تا چرخها  آزاد باشند.

همچنین می توانید باتری شمع را بعد از روشن شدن موتورهمچنان بر روی شمع قرار دهید تا از خاموش شدن های ناخواسته در دقایق اولیه کار موتور اجتناب کنید.

هیچگاه فیلترهوا را ار روی کاربراتور برندارید، زیرا ممکن است یک ریگ یا قطعه ریز وارد موتور شود که این مورد منجر به از دست دادن موتور شما می شود. هنگامی که شمع موتور را باز می کنید مواظب باشید ریگی از آن قسمت وارد موتور نشود. بعد از اینکه موتور ۳ یا ۴ دقیقه در این وضعیت کار کرد، موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا کاملا خنک شود.

در ابتدای آب بندی نیترو ماشین چقدر گاز بدهیم؟

ممکن است موتور شما به دلیل رقیق بودن، به راحتی در دور Idle گرم نشود؛ در این بین گاهی دیده برخی از افراد برای گرم کردن موتور در ابتدای آب بندی شروع به گاز دادن موتور می کنند.

این کار در آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل باعث آسیب رسیدن به پیستون می شود، بنابراین شما نباید در ابتدای آب بندی موتور، بیش از ¼ گاز به آن اعمال کنید و گاز دادن باید بسیارنرم وملایم باشد و اگر نه، باعث استرس بیش از اندازه به سیلندر و پیستون می شود.

قرار گرفتن پیستون موتور نیترو ماشین در پایین ترین نقطه مرگ

پس از هر مرحله آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل، هنگامی که موتور در حال خنک شدن است حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیستون موتور در پایین ترین نقطه مرگ (BDC: Bottom Dead Center) قرار داشته باشد.

برای این منظور می توانید اگزوز را از خروجی موتور جدا کنید تا بتوانید حرکت پیستون را ببینید و شافت موتور را بچرخانید تا پیستون با پایین ترین حد خود برسد، در این صورت بوسیله یک ماژیک یا شی نوک تیز می توانید روی چرخ طیار و بدنه موتور علامت بگذارید، تا در دفعات بعدی فقط این دو خط را بر هم منطبق کنید.

مراحل آب بندی ماشین نیترو

سومین مرحله آب بندی موتور نیترو ماشین

پس از انجام مراحل بالا برای آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل، نوبت به قرار دادن ماشین بر روی زمین و راندن آن است؛ توجه داشته باشید که فقط حداکثر تا ¼ دریچه کاربراتور گاز دهید و به آرامی گاز داده و گاز را رها کنید یعنی این گاز دادن ورها کردن آنقدر سریع و مکرر نباشد تا باعث استرس بیش از اندازه به پیستون و سیلندر شود.

با پاین این مراحل آب بندی تمام می شود وموتور شما تا به حال به مدت ۳۰ دقیقه کار کرده است و می توانید تنظیم نهایی موتور را انجام دهید.

بیشتر بدانید: قیمت ماشین کنترلی آفرود ارزان 

نکته پایانی

در این مطلب به آب بندی موتور نیترو ماشین رادیو کنترل پرداختیم؛ در مرحله آب بندی موتور باید مجموعاً نیم ساعت کار کند تا برای تنظیمات نهایی آماده شود.

شما می توانید برای خرید بهترین ماشین های کنترلی به وبسایت آرسام آر سی سر زده و با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *