بلاگ

تفاوت موتور براشلس و معمولی

تفاوت موتور براشلس و معمولی

امروزه یکی از دسته بندی های مطرح برای موتورهای الکتریکی دو نوع براشلس و معمولی است. تفاوت موتور براشلس و معمولی در سیستم حرکت روتور داخلی آن ها است و البته تفاوت این دو موتور به همین موضوع خلاصه نمی شود.

به کارگیری سیستم های موتور و اسپید کنترل براشلس در انواع آر سی چون ماشین کنترلی، کوادکوپتر و سایر وسایل هدایت شونده محبوبیت بالایی دارد؛ اما تفاوت موتور براشلس و معمولی کجا است که این چنین آن را محبوب کرده است؟ برای یافتن پاسخ با این مطلب همراه باشید.

نگاهی به تاریخچه موتورهای براشلس

مفهوم موتور بدون جاروبک یا براشلس ابتدا در دهۀ ۱۹۶۰ ثبت و توسعه داده شد. با این حال، استفاده تجاری گسترده از موتورهای براشلس در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با پیشرفت فناوری نیمه هادی ها و توسعه سیستم های کنترل پیچیده‌تر، شتاب بیشتری گرفت.

در سال ۱۹۶۲ دو نفر به نام  T.G. Wilsonو P.H. Trickey برای اولین موتور DC بدون براش پتنت را ثبت کردند. در طول دهه‌های بعد، صنایع و محققان مختلف به اصلاح و کاربرد عملی فناوری موتور بدون جاروبک کمک کردند، که منجر به افزایش شیوع آن در بخش‌های متعددی از جمله خودرو، هوافضا و لوازم الکترونیکی مصرفی شد.

اما پیش از آنکه به سراغ تفاوت موتور براشلس و معمولی برویم، جالب است بدانید که موتورهای معمولی یا AC در دهه ۸۰ قرن نوزدهم اختراع و توسعه داده شد و حاصل زحماتی بود که نیکولا تسلا از سال ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۸ برای آن صرف کرد.

موتور براشلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موتور براشلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برای رسیدن به این پاسخ که تفاوت موتور براشلس و معمولی چیست، باید موتور های براشلس را بیشتر بشناسید. در یک موتور براشلس آهنرباهایی وجود دارد که قدرت خود را از جریان الکتریکی مستقیم دریافت می کنند و باعث می شوند روتور داخل استاتور بچرخد.

موتور براشلس (Brushless Motor) یا موتور DC بدون براش در برخی از کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت و یا گشتاور دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتورهای براشلس دارای یک سیستم الکترونیکی پیچیده هستند که به عنوان جایگزینی برای براش‌های موتورهای DC سنتی عمل می‌کند. این موتورها شامل یک روتور دائمی مغناطیسی (Permanent Magnet Rotor) و یک سیستم الکترونیکی کنترل (Electronic Control System) هستند که برای کنترل گشتاور و سرعت استفاده می‌شود.

تفاوت موتور براشلس و معمولی در چیست؟

تفاوت موتور براشلس و معمولی در چیست؟

موتور براشلس و موتور معمولی یا براش دارای عملکرد تقریبا یکسانی هستند و عمده ترین موارد تفاوت موتور براشلس و معمولیبه طراحی ساختاری آن ها مربوط می شود.

براش یا جاروبک های موجود در یک موتور براش به منظور انتقال جریان الکتریکی به سیم پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. این براش ها از قطعه ای به نام کموتاتور (Commutator) کمک می گیرند که وجودش ضروری است. در مقابل موتور براشلس به قطعه کموتاتور نیار ندارد زیرا قطب های میدان مغناطیسی را از طریق یک امپلی فایر جابجا می کند.

چرا موتور براشلس برای آرسی بهتر است؟

چرا موتور براشلس برای آرسی بهتر است؟

ممکن است هر دو موتور براش و براشلس از لحاظ کارکرد یکسان به نظر برسند، ولی موتور های براشلس در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی بهره وری بیشتری نسبت به موتور های براش دارند و این نکته ای اساسی در تفاوت موتور براشلس و معمولی است.

از سویی دیگر، عدم وجود قطعه ای به نام کموتاتور که پیشتر به آن اشاره شد، سبب کاهش پیچیدگی ساختاری و تداخلات الکترومغناطیسی می شود. علاوه بر این ها، تولید گشتاور بالا، واکنش با سرعت مناسب، و سهولت عملکرد واحد کنترل موتور، از جمله دیگر مزایای موتور براشلس است که در مقابل موتور معمولی آن را به اولویت آرسی ها بدل می کند.

دست آخر اینکه موتور های براشلس از لحاظ سرعت عملیاتی دارای محدوده وسیعی هستند که در ثابت نگه داشتن گشتاور برای اجرای حالت سکون و کنترل گشتاور (به ویژه در هلیکوپتر کنترلی و مولتی روتور) فوق‌العاده مؤثر است و البته در افزایش سرعت ماشین کنترلی نقش مهمی دارند.

نکته پایانی

در این مطلب به تفاوت موتور براشلس و معمولی پرداختیم؛ این تفاوت ها بیشتر به گشتاور موتورهای براشلس مربوط می شود و موتورهای براشلس به همین دلیل یعنی دلیل گشتاور بالاتر و واکنش مناسب در سرعت، مناسب ترین گزینه برای آرسی ها و کوادکوپتر به شمار می روند.

شما می توانید برای انتخاب بهترین ماشین های کنترلی و همچنین قطعات یدکی معتبر آن به وبسایت آرسام آرسی سر بزنید. آرسام آرسی وارد کننده و توزیع کننده برندهای معتبر کوادکوپتر و انواع ماشین کنترلی  سوختی و الکتریکی دارای نمایندگی فروش ماشین های کنترلی برندهای معروف اروپایی و آسیایی و تامین کننده قطعات یدکی مدل های آرسی است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *